Printed Matter
Printed Matter bestaat geheel uit contactafdrukken en fotonegatieven, gemaakt door de vader van de filmmaker. André Brutmann was een freelance persfotograaf die twee decennia lang het nieuws uit het Midden-Oosten op de voet volgde voor lokale en Europese kranten. Zijn omvangrijke collectie is een visuele kroniek geworden van het Israëlisch-Palestijnse conflict. Brutmanns foto's geven een draai aan de bekende beelden van maatschappelijk protest, gewapend geweld, rouw en politici uit Israël en de bezette gebieden. Privéleven en geopolitiek smelten samen op één fotorolletje: nadat Brutmann in 1983 vader werd, schoot hij regelmatig na een dag hard werken het fotorolletje nog even vol met beelden uit het gezinsleven. Dagelijkse taferelen en historische gebeurtenissen wisselen elkaar af op deze contactafdrukken. De Eerste en Tweede Intifada en de moord op Yitzhak Rabin worden gevolgd door beelden van lezende gezinsleden of de geboorte van zijn dochter. In de voice-over horen we Hanne Foighel, de moeder van de filmmaker en freelance journalist. Door herinneringen op te halen maakt ze een reis terug in de tijd, niet alleen door de politieke geschiedenis maar ook langs de intimiteit van het gezinsleven. Geproduceerd door Auguste Orts, een kleine productie- en distributiemaatschappij voor audiovisuele kunstprojecten.