Under the Green Sun
Dagelijks worden alleen al in New York vele tonnen afval weggegooid. Een groeiende groep westerlingen is op zoek naar kleinschalige oplossingen. Zo stuit de filmmaker op een stel , die vuilniszakken uitpluizen om voedsel te vinden. Deze zogenaamde consuminderaars komen uit alle lagen van de bevolking. Ze kunnen prima vers eten betalen, maar veroordelen overproductie. "Deze verpakte zalm heeft een lánge reis vanuit Chili gemaakt om vervolgens ongebruikt in een vuilnisbak in New York te belanden!", stelt een vinder. De documentairemaker ontmoet idealisten die bewust kiezen voor matiging. Zoals de mensen achter Food Not Bombs, die met hun op straat gevonden etenswaren een maaltijd voor armen bereiden. Eigenhandig voedsel verbouwen blijkt ook populair: men teelt groenten op daken, braakliggende stadsterreinen en in ecodorpen, waar kleine gemeenschappen zichzelf onderhouden. Lasbats bezoekt die inspirerende plekken en bespreekt met de idealisten de opkomst van hun beweging. We zien milieuadviseur en -advocaat James Gustave Speth, die stelt dat we inderdaad anders zullen moeten gaan leven in deze tijden van economische crises, stijgende olieprijzen en voedseltekorten. De lijken te bouwen aan een utopie, maar dat is, gezien onze omstandigheden, niet helemaal waar. Speth: "Doorgaan zoals we nú leven, dat is de werkelijke utopie."