Los libros y la noche
De Argentijnse schrijver Jorge Luis Borges (1899-1986) wordt gezien als een belangrijke exponent van de Zuid-Amerikaanse literatuur en een van de belangrijkste hedendaagse fictieschrijvers. Hij werd geboren in Buenos Aires en verhuisde in 1914 met zijn familie naar Genève, waar hij zijn schooltijd doorbracht. Voor hij in 1921 terugkeerde naar zijn geboorteland woonde hij twee jaar in Spanje, waar hij begon met het schrijven van experimentele poëzie. In 1923 verscheen zijn eerste dichtbundel, getiteld Fervor de Buenos Aires. In 1938 nam hij een baan aan in een bibliotheek in Buenos Aires, waar hij een betrekkelijk eenvoudig leven leidde en vooral veel boeken las. In 1955, na de val van president Juan Peron, werd hij door de nieuwe regering benoemd tot directeur van de nationale bibliotheek in de hoofdstad. Borges publiceerde zowel gedichten als proza. Zijn internationale reputatie dankt hij vooral aan zijn korte verhalen. De film LOS LIBROS Y LA NOCHE is opgebouwd rond het werk van Borges. In gedramatiseerde scènes, afgewisseld met interviewfragmenten en archiefmateriaal, zien we de schrijver als bewoner van zijn eigen dromen en fantasieën, dwalend in de tijd en in het labyrint van de boeken in de bibliotheek. De acteur Walter Santa Ana brengt de wereld van Borges tot leven. Zo toont het verhaal dat werd gepubliceerd als El libro de arena (The Book of Sand, 1975) de hoofdpersoon als hij bezoek krijgt van een bijbelverkoper, die hem een boek overhandigt zonder begin en eind, met een oneindig aantal pagina‘s.