Burn from Absence
De Frans-Vietnamese fotograaf en videokunstenaar Emeline Courcier zet kunstmatige intelligentie in om de hiaten van haar familiegeschiedenis aan te vullen. Haar video-installatie, die op IDFA voor het eerst ook kan worden beleefd als koepelfilm, bestaat uit vier levensgrote schermen die AI-gegenereerde beelden tonen op basis van bestaande foto’s uit privé-collecties. In de audio vertellen haar familieleden uit verschillende generaties hun versie van het familieverhaal.
Soms tonen de schermen eenzelfde beeld, soms vullen beelden en stemmen elkaar aan, soms vallen ze elkaar in de rede. Zo worden specifieke gebeurtenissen bekeken, ervaren en verteld vanuit diverse perspectieven. De verhalen gaan over opgroeien in Vietnam, de impact van de Indochinese Oorlogen, over de familiedynamiek en de vlucht naar Parijs, waar eenieder de harde landing op eigen wijze beleefde.
Steevast vult AI de lacunes aan die deels door erosie van het collectieve geheugen, deels door actief zwijgen in deze familie zijn ontstaan. In woord en beeld komen op associatieve wijze allerhande situaties voorbij zoals die zich voordeden of zich hádden kunnen voordoen.