Male Domination
Filmmaker Patric Jean (België, 1968) onderzoekt in Male Domination het al dan niet heersende seksisme in de maatschappij. Zelf geeft hij geen commentaar, in plaats daarvan laat hij artsen, photoshoppers, kunstenaars, plastisch chirurgen, strippers, mishandelde vrouwen en antifeministische mannen aan het woord, als getuigen uit een sekseongelijke wereld. De film begint met de essentie van masculiniteit: de penis en de noodzaak die te verlengen. "Een centimeter in de penis is een kilometer in het hoofd", verklaart een chirurg. Vervolgens verwijst Jean (ook bekend van het mijnwerkersepos Les Enfants du Borinage, 1999) naar de stereotiepe rolverdeling in kinderboeken en speelgoed, de gevolgen van huiselijk geweld en de schietpartij in 1989 op een technische universiteit in Montreal; daar opende een 25-jarige man het vuur op vrouwelijke studenten, naar eigen zeggen om feminisme te bestrijden. Deze journalistieke documentaire bevat ook meer artistieke scènes, zoals het versterkte geluid van klinkende hakken op straat versus de doffe dreun van herenschoenen. Binnen dit feministische pleidooi laat Jean ook teleurgestelde mannen aan het woord, die zeggen dat er in de huidige tijd geen ruimte meer is om man te zijn. "Feminisme is een misdaad tegen de menselijkheid", vinden zij.