Tabee toean, op patrouille in Nederlands Indië
Op 17 augustus 1945 riep Sukarno de onafhankelijkheid van Indonesi‰ uit. Nederland stuurde militairen om 'de orde te herstellen', hetgeen leidde tot een bloedige guerilla-oorlog, waarin duizenden de dood vonden. Meer dan vijfenveertig jaar na dato zijn de herinneringen aan deze 'politionele acties' nog lang niet uitgewist bij de mannen die toen in Nederlands-Indi‰ vochten. Tom Verheul sprak voor deze film met vijf veteranen. Door terug te gaan naar de plaatsen in Indonesi‰ waar ze hun pijnlijke ervaringen opdeden, laat hij de herinneringen herleven. Een voormalige luitenant gaat terug naar het dorp waar hij zijn eerste inlander heeft 'neergelegd' en vraagt vergiffenis voor zijn daad aan een getuige van toen. Vragen dringen zich op: hoe komt iemand ertoe een ander mens neer te schieten of te martelen? En vooral: hoe zou ik mij gedragen in die omstandigheden?