Procedure 769 - The Witnesses to an Execution
Op 21 april 1992 werd Robert Alton Harris, veroordeeld wegens de moord op twee zestienjarige jongens, om het leven gebracht in de gaskamer van de staatsgevangenis van San Quentin, California. Het was 25 jaar nadat in California voor het laatst een doodvonnis werd voltrokken volgens deze methode, die in vaktermen bekend staat als ‘procedure 769’. De executie werd vanachter een glazen pui gadegeslagen door 49 getuigen. Wat bracht deze mensen ertoe een dergelijke gebeurtenis bij te wonen en hoe hebben zij dit ervaren? Elf van hen komen aan het woord, waaronder zowel vrienden als vijanden van de ter dood veroordeelde. Zo zijn er Harris’ broer Randall en zijn neef en vertrouwenspersoon Leon, maar ook de ouders en een zus van de slachtoffers. Stuk voor stuk geven ze een minutieus verslag van de gebeurtenissen op die vroege ochtend in april 1992. Gaandeweg wordt duidelijk dat ze allemaal, afhankelijk van hun relatie tot de moordenaar, iets anders hebben gezien. Dat maakt deze film tot een onthutsend onderzoek naar de werking van de menselijke waarneming en het geheugen.