The Terrestrials
"Ik was haar en zij was mij", vertelt een jongeman in splitscreen-beelden over zijn psychedelische trip. In The Terrestrials pendelt de Amerikaans-Nederlandse filmmaker René Daalder (Texel, 1944) heen en weer tussen de psychedelische jaren zestig en de moderne wereld van cyberspace. Een groepje studenten van de Californische Santa Cruz Universiteit wil het archief van het fameuze tegencultuuricoon Timothy Leary (1920-1996) ontsluiten voor de hedendaagse internetgeneratie. Archiefmateriaal en deels door de studenten zelf gemaakte nieuwe opnamen wisselen elkaar af in de deze 'sci-fi' documentaire. Het gestolde charisma van Dr Leary blijkt nog altijd vat te hebben op de onderzoekende jeugd van tegenwoordig. Leary presenteerde zich als een profeet van de psychedelische ervaring - op te wekken met de synthetische drug LSD - die de mens tot een hoger bewustzijn zou brengen. Dat zou de gevestigde orde omverwerpen en vervolgens zouden Liefde & Vrede de wereld regeren. In latere jaren begon Leary te verkondigen dat pc en internet beter spul was dan LSD, al waarschuwde hij dat een computer net als het menselijk brein kan crashen. Ondanks alle flashbacks gaat The Terrestrials toch vooral over de zoektocht van moderne jonge mensen naar zichzelf, die in hun experimenteerdrift soms de grenzen van hun eigen geestelijke gezondheid overschrijden.