The Mighty Spirit
Geesten die tijdelijk bezit nemen van je echtgenote om je iets te vertellen, reïncarnaties, visioenen: in Brazilië hoort het er allemaal bij. Toch wordt dat 'spiritisme' door de Brazilianen verre van dogmatisch beleden. Want ook het katholieke geloof speelt voor de meeste Brazilianen een grote rol. 'Umbanda' wordt die mix van geloven genoemd. Maar wat aanleiding tot gewetensbezwaren lijkt, is dat in Brazilië allerminst. Openhartig en ontspannen vertellen de Brazilianen hoe zij die combinatie van geloven ervaren. Doordat de crew die hen filmt en interviewt niet angstvallig uit beeld wordt gehouden, lijken de sprekers spontaan aangeschoven om hun bijzondere verhalen te vertellen. Zoals Theresa, die zich in een vorig leven misdroeg als koningin van Egypte en daarom nu voor straf in armoede moet leven. Of Elizabeth, die juist stellig verklaart een atheïst te zijn ("Ik geloof in het leven en in wat ik kan zien"), maar snel toevoegt dat ze natuurlijk wel in geesten gelooft. Dat veel mensen worden gedoopt in het Umbanda-geloof, zal de plaatselijke priester een zorg zijn. Ze zijn tenslotte daarvoor als christen gedoopt. Zoals een vrouw het verwoordt: "Ik ben een katholiek, maar ik geloof ook in de geesten." Zo simpel kan het zijn, lijkt de film te zeggen.