Black Box BRD
Aan de hand van de levensverhalen van twee Duitse mannen schetst Black Box Germany een beeld van West-Duitsland in de jaren 80: een gespleten samenleving als gevolg van de onvolledig verwerkte erfenis van de Tweede Wereldoorlog.
Bankdirecteur Alfred Herrhausen werd in 1930 geboren in een eenvoudige maar eerzuchtige familie. Tijdens de oorlog zat hij op een eliteschool van de nazi’s en na 1945 maakte hij snel carrière. Op 30 november 1989, drie weken na de val van de Berlijnse muur, kwam hij om het leven bij een aanslag gepleegd door de Rote Armee Fraktion (RAF). Wolfgang Grams, de tweede hoofdpersoon, was de zoon van Oost-Duitse vluchtelingen. Hij groeide op in de jaren zestig met een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en het ideeën over een minder materialistische samenleving, maar werd daarin steeds radicaler en raakte uiteindelijk betrokken bij de RAF. In 1993 werd hij door de politie doodgeschoten.
De twee verhalen worden verteld door de nabestaanden, onder wie Alfreds weduwe en Wolfgangs ouders. Voor hen is de dood van hun geliefde man en zoon nog altijd een open wond.