Master of the Universe
Op een leegstaande verdieping van een bank in Frankfurt vertelt de Duitse voormalig investment banker Rainer Voss openhartig over de hypnotiserende dagelijkse praktijk van financiële dienstverlening, waarmee hij soms miljoenen dollars per dag verdiende. Net als veel andere jonge handelaren maakte Voss tijdens de kapitalistische gloriedagen in de jaren tachtig een bliksemcarrière waarin weinig vragen gesteld werden en de kansen tot in de hemel reikten. Tegen het decor van glanzende kantoorflats slentert de inmiddels ontslagen vijftiger wat beschroomd over de verlaten handelsvloer en door de lege vergaderzalen en blikt hij terug op die voorbije, megalomane tijden – alsof Wall Street’s Gordon Gekko terugkeert op de plaats delict. Met zijn zes tot acht beeldschermen waande ook Voss zich destijds een master of the universe die met één druk op de knop invloed uitoefende aan de andere kant van de wereld. Maar de wereld werd steeds minder overzichtelijk, gevolgen werden onvoorspelbaar, tot ten slotte de luchtbel uiteenspatte. Naast persoonlijke ontboezemingen laat Voss ook zijn licht schijnen op de huidige economische situatie in Europa, en verklaart hij waarom banken niet gauw van koers zullen veranderen of ooit transparant te werk kunnen gaan. Een uniek, maar ontmoedigend inkijkje in deze wereldvreemde branche.