Petition
Achter het Beijing South Railway Station ligt Petition Village. De bewoners van deze sloppenwijk komen uit heel China, met maar één doel: verhaal halen bij de Chinese staat. Zoals Qi, wier echtgenoot in 1996 overleed na een routine medische check-up en meteen erna gecremeerd werd. Qi wil de waarheid boven tafel halen, maar de lokale autoriteiten in haar dorp geven geen sjoege. Al tien jaar bivakkeert ze daarom met haar dochter in Petition Village, vanwaar ze dagelijks haar gang maakt naar het Petition Office. Een hopeloze zaak, net als die van de andere aanklagers die Zhao Liang volgt -- soms al tien jaar lang. Hun totale machteloosheid tegenover de willekeur van de totalitaire staat is schokkend. Filmmaker Zhao Liang (1971) is sinds jaar en dag chroniqueur van het snel veranderende Beijing en meer in het bijzonder van hoe zich dat uit in de relatie tussen individu en autoriteit. In Petition filmt Zhao in reportagestijl de aanklagers in hun berooide behuizing, in de rij of aan het loket. Hun strijd is uitzichtloos, maar ze houden vol. Zhao geeft de anonieme activisten een stem. "Van wie is de Volksrepubliek?" vraagt een van hen zich af. "Dit is een socialistisch land. We willen mensenrechten en rechtvaardigheid", roept een ander uit.