This Is Not a Film
"Hoe kan ik me nu echt uitdrukken, binnen deze grenzen met de lijnen die ik heb getrokken? Hoe kan ik de zin en het gevoel overbrengen in dit soort films? Het is niet mogelijk." Aan het woord is de internationaal gevierde Iraanse filmmaker Jafar Panahi (onder andere The Circle, The White Balloon) die gefrustreerd scènes bekijkt uit eerder werk, terwijl hij tegen beter weten in probeert zijn nieuwe film binnenshuis te visualiseren op een vloerkleed. Hij past op de leguaan van zijn dochter, pakt besteld eten aan bij de deur en geeft het vuilnis mee naar buiten. Hij volgt het nieuws en kijkt vanaf zijn balkon naar de wereld waaraan hij niet mag deelnemen. This Is Not a Film toont een dag uit het leven van de geïsoleerde filmmaker en is opgedragen aan Iraanse filmmakers wier werk door het regime onmogelijk wordt gemaakt. Panahi heeft hoger beroep aangetekend tegen een eerder opgelegde gevangenisstraf van zes jaar en een beroepsverbod. Andere internationaal erkende regisseurs als Abbas Kiarostami, Mohsen Makhmalbaf en Bahman Ghobadi hebben Iran al verlaten. De documentaire werd het land uitgesmokkeld naar het filmfestival van Cannes op een usb-stick, verstopt in een taart. Regisseur Mojtaba Mirtahmasb, die de film samen met Panahi maakte, werd op 17 september jongstleden gearresteerd, samen met vijf andere Iraanse filmmakers en zit sindsdien vast.