Aim High in Creation
Anna Broinowski woont in een klein, vredig dorp in Australië. De rust wordt echter verstoord door mogelijke gasboringen aan de rand van het dorp. Anna maakt zich zorgen om de toekomst van de natuur en de gezondheid van haar dochter. Geïnspireerd door de revolutionaire Noord-Koreaanse cinema wil ze een ware propagandafilm te maken om de gasboringen te stoppen. Ze onderneemt een reis naar Noord-Korea, waar ’s lands beste filmmakers haar laten zien hoe ze een film kan maken waarin de ‘slechte plaatselijke politici’ verslagen worden door de ‘heroïsche, hardwerkende burgers’. Met als leidraad de filmregels van grote leider Kim Jung Il gaat ze in de leer bij een Noord-Koreaanse regisseur, neemt ze acteer- en taekwondolessen en laat zich informeren over filmmuziek. Er volgen bijzondere ontmoetingen met mensen uit de filmindustrie die enerzijds hun woorden zorgvuldig kiezen maar anderzijds een oprechte warmte tonen. Terug in Australië wordt haar cast in een heus Kim Jong Il-bootcamp gedrild zodat ze in staat zijn de ware, socialistische emotie over te brengen. In deze komische en bevlogen documentaire komen de Noord-Koreaanse en Westerse cinema nader tot elkaar. Anna neemt de tips van haar Noord-Koreaanse collega’s ter harte: zowel het camerawerk en de montage als de muziek in de documentaire zijn doorspekt met elementen uit de Noord-Koreaanse film.