A Tale of the Wind
In hun laatste film balanceren Joris Ivens en Marceline Loridan-Ivens speels op de grens van fictie en documentaire. Ivens zelf licht het werk aan het begin van de film als volgt toe: "De Oude Man, de held van deze geschiedenis, is aan het einde van de negentiende eeuw geboren in een land waar men zich tot het uiterste inspande de zee te temmen en de wind te bedwingen. Met zijn camera in de hand heeft hij de stormachtige geschiedenis van onze tijd gefilmd. In zijn negentigste levensjaar vertrekt deze overlevende van gefilmde wereldoorlogen naar China. Hij heeft het waanzinnige plan opgevat om de onzichtbare wind te filmen." Ivens speelt zichzelf, een oude filmmaker die de wind wil vangen. Het resultaat is een allegorisch sprookje waarin talloze figuren uit de Chinese mythologie botsen op fragmenten uit Ivens' eigen films en vervormde citaten uit Le voyage dans la lune van filmpionier George Méliès, waarin Ivens zelf de hoofdrol krijgt.