(this conversation is) Off the Record
In deze interactieve lezingen onderzoekt Nirit Peled de algoritmen voor misdaadpreventie en de diepgaande impact ervan op de levens van mensen. Met haar performances bouwt ze voort op haar tien jaar durende research naar de gevolgen van risicoprofilering door de Nederlandse politie, waar onder meer haar documentaire Mothers uit voortkwam. In haar nieuwste project duikt ze nog dieper in de systemen die moeten voorspellen welke jongeren in de criminaliteit belanden.
Centraal staat een door de politie ontwikkeld algoritme dat wordt gebruikt als risicotaxatie-instrument. Voor een livepubliek simuleert Peled de werking van dit algoritme, gebaseerd op echte gebeurtenissen, waarbij ze mensen als individu én als dataset voorstelt. Mensen die schade van de profilering ondervinden, kunnen nergens verhaal halen: niemand legt verantwoording af.
Een journalist, een politieambtenaar, een mensenrechtenadvocaat en 125 jongeren zijn de hoofdpersonen. Door radicale verbeelding en grondig onderzoek samen te voegen, stelt Peled de vraag: kan iemands leven door data worden vastgelegd? Wie schrijft het script dat ons leven dicteert?