Itsembatsemba - Rwanda One Genocide Later
In het voorjaar van 1994 werden in Rwanda binnen enkele maanden honderdduizenden Tutsi's afgeslacht. Een genocide die door de wereldpolitiek aanvankelijk met grote onverschilligheid werd bejegend. Totdat er een gigantische vluchtelingenstroom op gang kwam en het conflict tussen de Hutu's en Tutsi's zich naar de omringende landen uitbreidde. Vanaf dat moment stond de internationale gemeenschap met de handen in het haar. Twee jaar na het begin van de massamoorden trok de Franse fotograaf Alexis Cordesse naar Rwanda voor een reportage. Hij schoot er indringende beelden, van verwoeste huizen met menselijke overblijfselen, lijken die worden geborgen en de voorzichtige pogingen tot wederopbouw. De Israëlische documentairemaker Eyal Sivan monteerde de foto's, die in zwart-wit de sombere sfeer van de situatie ademen, tot een korte film, voorzien van een soundtrack met fragmenten die tussen april en juni 1994 op Radio Télévision Libre Mille Collines te horen waren. Programma's die in deze context een wrange ondertoon krijgen. Het radiostation, gelanceerd in 1991, speelde namelijk een belangrijke rol bij het opruien van de doodseskaders en de coördinatie van de moorden. Na Itsembatsemba -- Rwanda One Genocide Later maakte Sivan nog drie korte 'populations in danger'-documentaires op basis van Cordesse's werk, in de brandhaarden Burundi, Bosnia-Herzegovina en Afghanistan.