Wrong Elements
In 1989 formeerde de jonge Oegandese rebel Joseph Kony zijn Lord’s Resistance Army (LRA). Hij beweerde dat de Heilige Geest over hem was gekomen en maakte van het verzet tegen de regering een heilige missie, met tienduizenden slachtoffers tot gevolg. Zijn leger bestond voor een groot deel uit kinderen, onder dwang ontvoerd en psychologisch geconditioneerd om te doden. Jonge meisjes werden als seksslavinnen gebruikt door de commandanten. Wrong Elements volgt Geofrey, Nighty en Mike, drie voormalige kindsoldaten die vluchtten uit de LRA en nu thuis proberen hun leven weer op te pakken. Gedrieën reizen ze naar de plekken waar ze overleefden in de bush, op rooftocht gingen om voedsel te bemachtigen en de meest vreselijke daden begingen. Ook bekijken ze videobeelden van de klopjacht op de hoge commandanten van de LRA, die na hun arrestatie worden uitgeleverd aan het Internationaal Strafhof in Den Haag. De film roept vragen op over de grens tussen daderschap en slachtofferschap, en de (on)mogelijkheid van vergeving en verzoening.