Songs from the Tundra
"Hmm, tasty", zegt een jongetje. "Wat is het?" "Hersens", antwoordt zijn kameraad, die hem zojuist wat verse hersens heeft gegeven uit een rendier dat nog geen uur dood is. Het Even-volk leeft dicht bij de natuur, op de steppen van Kamtsjatka in Oost-Rusland. Hier hebben de mensen een Aziatisch uiterlijk en heeft de tijd in veel opzichten stil gestaan. Maar ook een volk dat ver van de Westerse stadsdrukte leeft, heeft behoefte aan cultuur: de herder en jagers van Kamtsjatka spelen met beduimelde speelkaarten en zingen hun eigen folkloristische liederen. De jongere generatie speelt computerspelletjes, hun vaders rijden rond op oude tanks bij wijze van tractor. Zo toont Songs from the Tundra hoe de moderne tijd langzaam doordringt tot dit geïsoleerde steppenvolk, met veel oog voor de discrete wijsheid die zich in dit verlaten deel van de wereld schuilhoudt. De film wisselt beelden van de ongerepte natuur af met de traditionele liederen van het Even-volk: "For us, the most alluring palace dome/Will never replace our freedom/Our carpet is a flowering meadow/Our walls are the great pines/Our roof is the great blue sky."