In Transit
Direct Cinema-nestor Albert Maysles overleed in maart 2015 op 88-jarige leeftijd. Hij laat, samen met zijn al eerder overleden broer David, een schatkamer vol iconische documentaires na, zoals Gimme Shelter (1970), Salesman (1968) en het in 2014 op IDFA vertoonde Iris. In Transit is de (voorlopig) laatste toevoeging aan zijn rijk gevulde filmografie. De film, gemaakt in een collectief van vijf regisseurs, volgt de passagiers van de Empire Builder, de veelgebruikte langeafstandstrein tussen Chicago en Seattle. De makers gingen te werk met handcamera’s, onopvallende geluidsapparatuur en gebruikten alleen natuurlijk licht. Het resulteerde in diepgaande interviews met passagiers, flarden van toevallig overhoorde gesprekken of juist woordeloze observaties. Maysles en de andere regisseurs schetsen een liefdevol en bijna tijdloos portret van Amerika. Kinderen apenkooien in de wagons, de conducteur kijkt terug op zijn jeugd in een dorpje langs de spoorweg en een hoogzwangere vrouw hoopt dat ze niet in de trein gaat bevallen. Het soms dagenlange verblijf in de trein creëert een tijdelijke mini-samenleving. Het is de perfecte plek voor ontboezemingen en reflectie. Buiten schuiven eindeloze vlaktes, majestueuze bergtoppen, besneeuwde olievelden, stadjes en steden voorbij. Binnen is iedereen in transit: onderweg naar nieuwe banen, nieuwe liefdes, nieuwe inzichten, nieuwe levens.