Dragon Girls
"Vechten is verankerd in de menselijke natuur", filosofeert een monnik van het Shaolinklooster in China, vlak naast de roemruchte Tagou Shaolin Kung Fu School. De circa 27 duizend leerlingen van dit opleidingscentrum komen in het klooster regelmatig eer bewijzen aan de vele heilige beelden van fabeldieren en grootmeesters die hen voorgingen in de edele vechtkunst. Het fundament van Kung Fu rust op oosterse principes als zelfbeheersing, tucht en discipline. "Discipline is wat je niet mag", zegt een van de meisjes die centraal staan in Dragon Girls. Zo is huilen taboe, zelfs van de pijn na harde stokslagen. Op piepjonge leeftijd zijn de meisjes gescheiden van hun familie en op het massale internaat geplaatst, waar ze zich moeten voegen binnen de grote groep en vooral gehoorzamen aan de leraren en de regels. "De ruggengraat van een gemeenschap wordt gevormd door regels", zegt de rector. "Die zijn hier zeer strikt." Tagou is niet zomaar een trainingsschool en Kung Fu niet zomaar een tak van martial arts, legt voornoemde monnik uit: "Het is een vorm van religie, een streven naar inzicht en innerlijke vrede." Naast adembenemende massale openluchtoefeningen, geeft Dragon Girls dankzij persoonlijke interviews een portret van kwetsbare meisjes, tijdens hun opleiding tot sierlijke vechtmachines.