Imperial Courts
Imperial Courts is een sociaal woningbouwproject in de wijk Watts in Zuid-Los Angeles waar merendeels zwarte Amerikanen wonen. In 1993, een jaar nadat in dit deel van LA de Rodney King-rellen woedden, maakte de Nederlandse fotograaf Dana Lixenberg er een serie zwart-witportretten. Vijftien jaar later fotografeerde ze de bewoners opnieuw, en vanaf dat moment kwam ze jaarlijks terug. De webdocumentaire Imperial Courts neemt je mee naar "the projects" en laat je door Lixenberg’s lens ontdekken wie er wonen. Portretten die zij in de loop der jaren maakte, zijn aan elkaar gelinkt: zo kun je van een foto uit 1993 van Tanya K. doorbladeren naar een foto van haarzelf vijftien jaar later, maar ook naar portretten van haar volwassen zoons en een foto van haar kleinzoon. Zoon Floss duikt bovendien op als dichter in een van de video’s in de sectie “Stories.” Daar kun je bladeren door een reeks beeldverhalen, gerangschikt naar thema’s als "Spoken Word," “Growing Up in the Courts” en “R.I.P,” waaraan bewoners ook eigen bijdragen toevoegen. Lixenberg houdt gepaste afstand door haar foto’s en beeldverhalen uitsluitend in de publieke ruimte te maken, waar de blauwgroene, uniforme laagbouw een terugkerend vormelement zijn in serene, strak gekadreerde shots, waarin een bepaalde spanning op de achtergrond steeds voelbaar is.