Who Will Be a Gurkha
De Gurkhabrigade vormt binnen het Britse leger al tweehonderd jaar een speciale eenheid, waarvoor jongens uit de bergdorpen van Nepal worden gerekruteerd. Regisseur Kesang Tseten legt in Who Will Be a Gurkha vast hoe zij de strenge selectieprocedure van zes maanden doorstaan. De kandidaat-soldaten worden getest op conditie, intelligentie en motivatie. De selectie is dus niet alleen een kwestie van fitheid en spierkracht, maar ook van de juiste mentale voorbereiding. De Gurkha's staan bekend om hun moed en strijdlustigheid en vechten net als reguliere Britse soldaten mee in gebieden als Irak en Afghanistan. Zij beschouwen het een grote eer om onderdeel te zijn van deze brigade - maar misschien helpt het Britse salaris daarbij ook een handje. Sommigen hebben zich goed ingelezen, anderen hebben zich laten trainen door louche 'academies'. Dat geeft ze helaas geen voordeel. De jongens blijken dankzij roddels en vooroordelen te denken dat sommige kastes voorrang krijgen, of dat plekken te koop zijn. Maar de selectie is "gratis, eerlijk en transparant", zo herhalen de Britse commandanten consequent. De documentaire wisselt archiefmateriaal af met actuele beelden van de trainende en, in hun vrije tijd, zingende jongens. Zo geeft de film een open blik op een tweehonderd jaar oud militair ritueel, waaraan jonge Nepalese mannen nog altijd status ontlenen.