Sabbath Queen
De vrijgevochten queer en dragqueen Amichai Lau-Lavie heeft in New York zijn eigen inclusieve, door kunst gedreven joodse gemeenschap opgericht. Hij staat op de schouders van 38 generaties van joods-orthodoxe rabbijnen voor hem, een enorme verantwoordelijkheid.
Betekent trouw blijven aan de tradities van je voorvaderen dat je ze exact moet navolgen, zoals zijn oom, opperrabbijn van Israël, zegt? Of kun je ze aanpassen aan de inzichten van de huidige tijd en je eigen morele geweten? Met dit soort vragen worstelt Amichai gedurende de 21 jaar waarin hij van dichtbij wordt gevolgd. Hij verzet zich tegen onrecht, maar betaalt daarvoor wel een prijs. Bij vredes- en mensenrechtendemonstraties krijgt hij te maken met regelrechte haat.
Amichai reflecteert openhartig op de keuzes die hij maakt. Zijn broer Benny Lau, een orthodoxe rabbijn, becommentarieert de stappen die Amichai heeft gezet. Er is kritiek, afkeuring en pijn, maar ook liefde en behoefte aan verbinding. Sabbath Queen springt heen en weer in de tijd en schetst de familiegeschiedenis, die bijna in Auschwitz was gestopt. Overleven is van enorm groot belang. De vraag is hoe?