Dutch Darlings
Een paar van hen zijn jong, de meesten zijn oud en sommigen hebben de hulp van een verzorgster nodig om zich aan te kleden. Wat zij met elkaar gemeen hebben is dat zij dag in dag uit gekleed gaan in kleding die hun ouders, grootouders en overgrootouders droegen: traditionele klederdracht. Uit de nieuwe documentaire van Niek Koppen blijkt dat klederdracht niet alleen in een museum te bewonderen is maar op sommige plekken in Nederland nog altijd op straat te zien is. Koppen volgt in deze documentaire vrouwen die dagelijks klederdracht dragen; van Westkapelle tot Bunschoten-Spakenburg en van Marken tot Staphorst. Hij observeert hen tijdens het doen van boodschappen, het zingen van zeemansliederen en een middagje rummikub. Hij geeft een kleurrijk beeld van de vrouwen die enerzijds een traditioneel leven leiden en anderzijds een heuse bezienswaardigheid zijn voor zowel toeristen als Nederlanders. In de voor Koppen kenmerkende filmstijl, waarin hij zonder te oordelen registreert en deel uitmaakt van de groep, vertellen de vrouwen over hun ervaringen met het maken en dragen van hun kleding. Op deze manier komen in Levende klederdracht niet alleen de kleurige kledingstukken, maar ook de vrouwen die ze dragen tot leven.