Running 1000 Steps Along a 5 Meter String
Hoe chaotisch het stedelijk verkeer soms ook lijkt, gedrag in de publieke ruimte is over het algemeen behoorlijk voorspelbaar. Er zijn ongeschreven regels voor wat je wel en niet doet op pleinen, straten of in parken. Jeroen Jongeleen breekt met die conventies door middel van interventies waarmee hij een vrijer gebruik van de openbare ruimte propageert. Met spuitbusverf, stickers en posters laat hij boodschappen achter in het stedelijk landschap. Hij verzamelt zwerfvuil, maakt er vlaggen van en laat deze wapperen van bruggen en kerktorens. Zijn performances zijn van een vluchtiger aard maar dienen eenzelfde doel: een onconventionele verovering van de ruimte. Op grasvelden over de hele wereld jogt hij urenlang volgens vaste patronen. Dat deed hij ook afgelopen zomer in het Rotterdamse Vroesenpark, zichzelf op koers houdend met een lang koord. Terwijl omstanders ijsjes likken, balletje trappen of een boek lezen, laat hij zijn spoor na: een uitgesleten cirkel. Jongeleen was here.