Blowing in the Wind
Twee jaar na de vreedzaam begonnen opstand in Syrië die uitliep op de Syrische Burgeroorlog, trekt in 2013 een groep burgersoldaten van hun woonplaats Saraqeb richting het militaire vliegveld van Raqqa, om daar Bashar al-Assads leger te bestrijden.
Eyad Aljarod, die in The Greatest Sacrifice (2018) filmde hoe een vriendengroep na 2011 veranderde in gewapendem strijders, filmt in deze achter-de-schermendocumentaire diezelfde oorlog. Maar met een andere invalshoek. Aljarod volgt hier een burgermilitie tijdens gevaarlijke tochten door het oorlogsgebied en tijdens het afvuren van hun raketwerpers.
Vaker richt hij echter zijn camera op de momenten ertussen. Als de mannen theedrinken rondom een vuur op locatie, strategieën uitzettend, logistieke zaken besprekend en balletjes trappend. Het is een hechte broederschap, al dreigen verschillen in geloofsbeleving soms verdeeldheid te veroorzaken. Zonder interviews of commentaar registreert Aljarod van binnenuit de alledaagsheid van zo’n jarenlange oorlog. Zonder oorlogsslachtoffers of veel geweld in beeld te brengen, blijven de aanhoudende spanning, het verdriet en de strijdlust steeds voelbaar.