The World Before Her
Ieder jaar dingen twintig meisjes naar de kroon van Miss India. In de dertig dagen voor de wedstrijd worden ze met een strikt regime van uiterlijke verzorging en fysieke training opgepoetst tot een moderne Indiase vrouw. Wat lijkt op een extreem oppervlakkig proces, is voor deze dames een belangrijke kans op een succesvol leven. De schoonheidsindustrie is een van de weinige sectoren in India waar vrouwen kans hebben op een goed salaris en gelijkwaardig zijn aan mannen. De training van de missen staat in schril contrast met die van de honderden meisjes die deelnemen aan het militante kamp van Durga Vahini, de vrouwenvleugel van de grootste fundamentalistische Hindu-beweging in India. Hier leren meisjes strenge discipline om zo orde in het land te brengen, legt de kampleidster uit. Naast zelfverdediging en het beschermen van de Hindu-cultuur leert ze de meisjes hun eigen wil als vrouw te bedwingen. De Indiase miss-verkiezing is in de ogen van fundamentalistische Hindu's, ook wel 'de Indiase Taliban' genoemd, niets dan een obscene bedreiging voor traditionele waarden. De Durga Vahini-meisjes en de missen zijn de belichaming van 'de twee India's', met aan weerszijden een antwoord op dezelfde vraag: Betekent vooruitgang het verlies van diepgewortelde waarden?