Holy Moly
De achtjarige Merle bereidt zich voor op de eerste heilige communie, een grootse gebeurtenis in het katholieke Zuiden. Ze gaat ervoor naar communieles en leert er over de rituelen, de hostie en het laatste avondmaal. En ze bestookt haar familie en vriendjes met vragen. Haar leeftijdgenoten vinden vooral het springkasteel en de cadeautjes belangrijk, terwijl opa en vader, die plechtig midden in het kader worden gemanoeuvreerd, praten over de diepere betekenis van deze initiatierite. Maar wat gelooft Merle, die dit alles met grote ogen van verwondering in zich opneemt, zelf eigenlijk? Voelt ze zich na afloop daadwerkelijk dichterbij Jezus? En hoe smaakt zo’n hostie nou?
Regisseur Eva Nijsten laat Merle’s eerste officiële kennismaking met het katholieke geloof op een speelse, filmische en onbevoordeelde manier zien. Op de grote dag straalt Merle in een door haar oma genaaide, feestelijke witte jurk. En als het officiële gedeelte erop zit, is er – uiteraard – het springkasteel.