Concerning Violence
In 1961 wond de creoolse intellectueel Frantz Omar Fanon uit Martinique er geen doekjes om: de enige manier waarop gekoloniseerde volkeren de knellende ketenen van bezetters kunnen afwerpen is met geweld. Hij beschreef zijn radicale theorieën in The Wretched of the Earth (Les Damnés de la Terre) dat op de dag van verschijning prompt in de ban werd gedaan door Frankrijk. De Amerikaanse hip-hopzangeres Lauryn Hill leest in Concerning Violence passages voor uit Fanons verhandeling terwijl we beelden van verschillende Afrikaanse bevrijdingslegers zien in de jaren zestig, zeventig en tachtig. Want vanaf 1960 ging het hard: Afrikaanse landen gooiden één voor één hun Europese kolonisten eruit. Dat ging vaak niet zachtzinnig.