Over the Years
Een kleine, oude textielfabriek in het Oostenrijkse Waldviertel worstelt jaar na jaar om het hoofd boven water te houden. De machines zijn verouderd, de administratie wordt er nog met pen en papier gedaan. En zelfs de katoenen luiers, waar geen vraag naar is, maar die toch worden geproduceerd, worden door één enkele medewerker op uiterst zorgvuldige wijze met de hand verpakt. De kijker weet dan al genoeg: dat kan niet lang meer goed gaan. Het onvermijdelijke faillissement volgt snel, waarna de oud-medewerkers op zoek moeten naar een nieuwe levensinvulling. Een oudere vrouw neemt de zorg van haar verwaarloosde kleinkinderen op zich, een ander begint een nieuwe carrière als Tupperware-verkoper. En de voormalige accountant, die zo van zijn oude baan hield omdat hij er alleen kon zijn, richt zich op zijn hobby: het verzamelen en archiveren van honderden schlager-cd's. Wat begint als een verstilde observatie van het fabrieksleven, verandert zo gedurende een periode van tien jaar in een betrokken en bijzonder relaas over het lief en leed van een groep mensen. Centraal staat de vraag in welke mate een baan iemands zelfbeeld bepaalt. Maar Over the Years is vooral ook een film over het leven, geluk en verdriet, en de dood.