News
News laat zich niet makkelijk omschrijven omdat dat om een interpretatie vraagt, hetgeen juist door de makers aan de kaak wordt gesteld. Met hun film laten ze zien hoe elk beeld een zienswijze representeert die niet de enig mogelijke is. "Ik nodig u uit om kennis te nemen van de belangrijkste feiten die vandaag gebeurd zijn", zegt de nieuwslezer van het kabelnieuws in San Antonio, Chili. Meer krijgt de kijker niet te zien van die nieuwseditie. Wel een glimp van hoe deze werd gemaakt. We zien een verslaggever en een cameraman van het kabelnieuws aan het werk, waarbij de nadruk niet zozeer ligt op wat ze filmen, maar op hoe ze dat doen. Vervolgens vatten de documentairemakers de actualiteit op geheel eigen wijze samen. Met veel gevoel voor compositie, strak gekadreerd, altijd op statief, bij voorkeur in extreme close-ups en extreem wijde shots, waarbij het clichématige overzichtsshot zoveel mogelijk wordt gemeden. Zo tonen ze verse doden, wachtende zieken, geile apen, achtergelaten rommel, zinderende hitte, stromende tranen, borrelende luchtbellen in water en vele voetzolen. Een interpretatie kan zijn dat News de vluchtige schoonheid van het bestaan schetst in zowel zijn verpletterende viriliteit als alledaagse kwetsbaarheid.