De korenslag
Sinds enkele jaren geeft Geert van Tijn openbare zanglessen in het Amsterdamse Vondelpark. Spontaan, onvoorbereid, worden daar plotseling bekende en onbekende, meerstemmige liederen gezongen door enkele honderden mensen die elkaar nooit eerder hebben gezien. Het succes van de zanglessen van Van Tijn - in het dagelijks leven muziekleraar aan een middelbare school - leidde tot een opmerkelijke uitdaging. In mei 1992 zou in het Olympisch Stadion van Amsterdam het wereldrecord koorzingen gebroken moeten worden: 80.000 zangers en zangeressen zouden moeten worden gemobiliseerd voor De Korenslag. Componist Theo Loevendie schreef speciaal de meerstemmige Korenslagvaardigheidscantate, die Van Tijn instudeerde tijdens zanglessen overal in Nederland. Er werd een speciale organisatie opgezet om het evenement te organiseren en in goede banen te leiden. Ook de televisie werd actief ingeschakeld om het evenement te promoten en later direct uit te zenden. Met in zijn achterhoofd de grote vraag: 'Zal het lukken?' volgde Leendert Pot de voorbereidingen voor De Korenslag. Hij stuitte op een klassiek conflict tussen de kunstenaar en de organisatoren en volgde uiteindelijk Van Tijn naar De Goffert in Nijmegen, waar De Korenslag op kleine schaal alsnog werd geleverd. DE KORENSLAG is een film over het plezier van het zingen en over een dromer die een ogenschijnlijk absurd idee werkelijkheid wilde laten worden.