The New Americans Part 1 & 2
Vanaf 1997 volgden verschillende opnameteams jarenlang de levens van nieuwe, niet-Europese immigranten naar de Verenigde Staten. Ze begonnen te filmen in de landen van herkomst – Palestina, de Dominicaanse Republiek, India, Mexico en een Nigeriaans vluchtelingenkamp in Benin – en tonen zo de grote individuele verschillen tussen immigranten. Een moderne Palestijnse vrouw die zich wil ontwikkelen, twee Dominicaanse baseball-talenten die zijn gescout, een vluchteling die niet naar huis terug kan. Maar evengoed blijken de overeenkomsten: de tranen bij het afscheid, de ongenuanceerde dromen van vrijheid, rijkdom en geluk, de druk van familie om geld te sturen en de tegenvallende werkelijkheid na aankomst. In het eerste deel reist Israel Nwidor met zijn vrouw Ngozi vanuit een vluchtelingenkamp in Benin naar Chicago; twee door de LA Dodgers gescoute baseball-talenten uit de Dominicaanse Republiek immigreren vol hoop op geld en succes; de Palestijnse Naima wil met een Amerikaanse Palestijn trouwen en strijdt met het visumsysteem.