Minding the Gap
Rockford, Illinois ligt in het hart van de Amerikaanse Rust Belt. Wie hier opgroeit, kijkt uit op werkeloosheid en armoede, maar drie middelbare schoolvrienden vinden een uitlaatklep in het skateboarden. Een van hen, Bing Liu, filmt al hun avonturen. Maar hij legt ook vast hoe ze abrupt de volwassenheid in worden gekatapulteerd, inclusief rotbaantjes, baby's en bedenken wat het nou eigenlijk betekent om een man te zijn. Jaren later keert hij terug naar zijn geboorteplaats om te zien wat er van zijn vrienden is geworden.
De regisseur breekt zo’n beetje alle wetten van het documentairefilmen. Hij speelt in zijn eigen film en spreekt soms recht in de camera. Minding the Gap wordt op een zeker moment zelfs onvervalste therapie: de maker verwerkt de mishandeling door zijn vader en waarschuwt vriend Zack dat hij terecht dreigt te komen in diezelfde vicieuze cirkel van alcoholisme en geweld. Maar Liu komt er glansrijk mee weg. Alles aan deze film is namelijk authentiek en hij schetst daarmee een actueel beeld van een generatie Amerikanen die vergeten dreigt te worden.