Work Horse
Charlotte Dumas is portrettist van dieren. Katten, honden, witte tijgers, olifanten, wolven, paarden – ze heeft ze allemaal voor haar camera gehad. Behalve indringende foto’s en polaroids levert dat sinds een 2012 ook films op. Hierin richt Dumas zich op dieren in relatie tot mensen. Vooral paarden hebben haar aandacht, van vrij levende nazaten van paarden uit het Wilde Westen tot de trekkers van ceremoniële lijkwagens op een militaire begraafplaats. In haar derde film Work Horse volgt Dumas een koppel trekpaarden, Tarsan en Tarmo. Zij werken in de bossen van Noord-Zweden. Het slepen met boomstammen is zwaar en monotoon, maar de dieren vermaken zich goed met z’n tweeën. Als hecht team slaan ze zich door de dagelijkse routine. Het gevaar van antropomorfisme, het toeschrijven van menselijke eigenschappen aan dieren, ligt op de loer, maar door intieme kadrering, een onthaast tempo en het ontbreken van geluid, gebeurt het tegenovergestelde. Op het einde verbeeld de kijker zich een bestaan als paard.