Last Conversations
Vlak voor zijn dood in februari 2014 voerde de beroemde Braziliaanse filmmaker Eduardo Coutinho een serie ongedwongen gesprekken met tieners die één voor één een nagenoeg lege ruimte binnenlopen. Zo hoopte hij erachter te komen hoe ze denken, dromen en leven. Met de eenvoudige, ontwapenende vragen die hij stelt – over ouders of school – weet hij hen binnen korte tijd uiterst openhartige verhalen te ontlokken. Meiden die zonder vader en moeder opgroeien omdat vader verdwenen is en moeder alleen maar aan het werk is. Een jongen die gepest wordt en ten prooi is gevallen aan een diepe verveling. Een tienermeisje dat zich bedreigd voelt door haar stiefvader. Toch zijn er ook genoeg lichte momenten te vinden: een stoere tienermeid die vol bezieling “Listen To Your Heart” van Roxette zingt, een ander die gedichten schrijft en als klap op de vuurpijl een zevenjarig meisje dat erop los fantaseert hoe de wereld eruitzag voordat ze werd geboren. “Adolescentie is vreselijk, ik had alleen maar kleine kinderen moeten filmen,” concludeert Coutinho, die tot het eind is blijven doen wat hij goed kan: luisteren. Last Conversations is na Coutinho’s overlijden voltooid door João Moreira Salles.