Snake Dance
Met de uitvinding van de atoombom heeft de mens de voorwaarden voor zijn eigen ondergang geschapen. Landen zijn in een nucleaire danse macabre verstrikt geraakt, gedreven door een primaire angst. Snake Dance volgt de voetsporen van de vader van de bom, Robert Oppenheimer, en de Duitse antropoloog Aby Warburg, die rond 1900 een studie maakte van de Pueblo-indianen uit Los Alamos. Later werden deze indianen ingehuurd om in het geheim te bouwen aan het Manhattan Project in Los Alamos. Waar de tradities en kennis van de indianen verloren gingen, bouwde een groep geniale natuurkundigen het eerste massavernietigingswapen. Ze hadden de tijd van hun leven. De visueel poëtische reis voert langs het lege Los Alamos, de uraniummijnen van Congo en het onlangs opnieuw door een kernramp getroffen Japan. Een van de meest vruchtbare stukken land rond Hiroshima is met plutonium besmet en voor 170 duizend jaar onbruikbaar. Antropoloog Warburg geloofde dat de menselijke tragedie ligt in ons onvermogen om onze fobische reflex te overwinnen. Wij hebben toegestaan dat angst onze levens en onze beschaving is gaan regeren. De twee documentairemakers passen deze wijze analyse toe op ons post-nucleaire tijdperk. Zonder gebruik te maken van archiefbeelden geven de makers een persoonlijke interpretatie van het rampzalige besluit van de mensheid om voor God te spelen.