The Challenge
Dikke SUV’s verzamelen zich voor Mad Max-achtige races over de zandduinen. Een man scheurt met een jachtluipaard in zijn Lamborghini door de woestijn voor de ultieme snelheidskick. Stoere motormannen in leren jasjes rollen in de woestijn een kleedje uit om op te bidden. Een valkenier vervoert zijn vogels per privéjet naar een toernooi. Deze verbluffende taferelen doen verslag van een weekend in de woestijn van Qatar. Rode draad is de valkenjacht, een traditie die zo’n vierduizend jaar teruggaat in de tijd. Nog altijd staat de sport, waarbij de roofvogel zo snel mogelijk een duif te pakken moet zien te krijgen, zeer hoog in aanzien. Speciale fokkerijen, veilingen en dierenartsen die snavels polijsten en vleugelprotheses aanbrengen: het is serious business. Italiaans beeldend kunstenaar Yuri Ancarani deed uitvoerige research in deze wereld, wat resulteert in een intens en soms vervreemdend verslag in beeld en geluid. Traditie en de modernste technologieën omarmen elkaar in een uitgestrekt landschap waarin zich louter mannen begeven.