Saving Mes Aynak
“Als een moeder die haar kind vlak voor haar ogen ziet sterven,” zo omschrijft archeoloog Qadir Temori zijn gevoelens over de opgravingen die dreigen te worden vernietigd omdat een Chinees mijnbouwbedrijf zich opmaakt om op het terrein van de opgraving Mes Aynak in Afghanistan koper te winnen. Temori is hier met een internationale ploeg deskundigen en vrijwilligers – de terreurdreiging trotserend – schitterende oudheidkundige schatten aan het blootleggen die naar zijn zeggen qua omvang vergelijkbaar zijn met een vondst als Pompeï. Een race tegen de klok, want het mijnbouwbedrijf heeft de archeologen beperkte tijd gegeven om de tweeduizend jaar oude boeddhistische bouwwerken en relieken op te graven. Zoals de reusachtige boeddha’s van Bamyan die rond de millenniumwisseling door de Taliban werden verwoest, dreigen nu om andere redenen wederom waardevolle archeologische objecten uit de weg geruimd te worden. “Onze geschiedenis en ons culturele erfgoed zal gelijk met het geld verdwijnen,” verzucht Temori, daarmee aangevend dat het land nauwelijks iets zal terugzien van de grote som geld die het Chinese bedrijf aan Afghaanse regeringsfunctionarissen heeft betaald voor de mijnbouwvergunning. Maar er is hoop: bij de UNESCO is protest aangetekend en het Chinese mijnbouwbedrijf stelt de koperwinning vooralsnog uit. Saving Mes Aynak toont de toewijding van de archeologen en de kwetsbaarheid van hun ontdekkingen, die in al hun breekbare pracht in beeld worden gebracht.