Tiengemeten
Tiengemeten is een eiland in de Zuid-Hollandse Haringvliet. Ooit was het een zandplaat, inmiddels heeft het uitgestrekt bouwland binnen de dijken, en wildernis daarbuiten. De film begint in de winter van 1996-1997, toen de bewoners aan het begin stonden van een tijd van grote veranderingen. Tiengemeten was aangewezen als natuurontwikkelingsgebied, hetgeen betekende dat de zes boerenbedrijven op het eiland moesten verdwijnen en de elementen hun heerschappij over het landschap zouden terugkrijgen. In de jaren die volgden legde de filmmaakster vast hoe dit proces verliep. Hoe alle boeren, behalve één, verhuisden naar een bedrijf elders. Hoe wandelpaden werden aangelegd en Schotse Hooglanders werden ingezet voor de begrazing. En hoe de eigenaar van het eiland, de Stichting Natuurmonumenten, met allerlei deskundigen, onder wie ecologen, hydrologen, landschapsarchitecten en bodemdeskundigen, het eiland bezocht om er te vergaderen.