How to Start Your Own Country
Elk jaar stichten honderden mensen een onafhankelijke staat. Deze staan op geen enkele kaart, nog niet althans. De Canadese filmmaker bezocht zes van deze niet-erkende, zelfuitgeroepen, soevereine micronaties. De Republic of Molossia in Nevada heeft zes inwoners en de klok loopt voor de lol 39 minuten achter op die van de rest van de staat. Inspiratie voor de oprichting was de film The Mouse That Roared. Het prinsdom Seborga in Italië heeft alle instrumenten voor een eigen bestuur. North Dumpling Island nabij New York is eigendom van Dean Kamen, de uitvinder van Segway, die een grondwet van het eiland in de wijnkelder vond. New Free State Of Caroline is een vrijplaats voor excentriekelingen, met een Neptunus-achtig figuur als leider. Het Engelse Sealand ligt zes kilometer uit de kust van Harwich, en bestaat uit een marinebasis die hoog boven de golven uitsteekt. En de inwoner van micronatie Hutt River in Australië hoeft geen belasting te betalen. Advocaten, VN-medewerkers en diplomaten van onder andere Palestina, Somaliland en de Westelijke Sahara komen aan het woord over de vraag wat een staat een staat maakt. Auteur Erwin Strauss vindt het een state of mind: "Als je vindt dat je een apart land bent, dan ben je dat ook."