Dreamland
IJsland is aantrekkelijk voor investeerders in groene energie. Dat levert het dunbevolkte land veel geld op, maar gaat ten koste van het natuurbehoud. Zo heeft het Amerikaanse bedrijf Alcoa de IJslandse regering bewogen tot het opofferen van een groot deel van het oosten van het eiland voor 'groene' aluminiumproductie. Daarbij gaan landschap, vegetatie, dierlijk leven en landbouw verloren. Milieuactivisten vinden het crimineel en linkse economen stellen dat het niet gaat om constructieve groei, maar om een korte opleving van de economie. "Na dit project is weer een nieuw project nodig", zegt één van hen in Dreamland, "anders stort de economie weer in. Het is dus als doordrinken om de kater niet te hoeven voelen." Toch zijn de autoriteiten voor dit soort plannen te porren, ook als het gaat om een bedrijf als Alcoa, dat in de VS actief is in de wapenindustrie. Maar, zegt een andere criticus, "ze beloven zo'n politicus gewoon een goede baan na het aflopen van zijn ambtstermijn." Inderdaad blijkt de verantwoordelijke burgemeester later te werken als projectmanager voor… Alcoa. De film is een ode aan het bedreigde landschap: prachtige helikoptershots van een adembenemend, ruig gebied, met watervallen, uitgestrekte groene steppen en geisers.