Hollow
Één op de drie Amerikaanse steden is stervende: er vertrekken meer mensen dan dat er binnenkomen. McDowell County, gelegen in de oostelijke binnenlanden van West Virginia, is zo'n stad. In de jaren vijftig bereikte de bevolking haar hoogtepunt, met 100 duizend inwoners. Door een gebrek aan economische kansen staat de teller inmiddels op krap 22 duizend. Hollow onderzoekt de levens van mensen die er voor kozen te blijven en hun thuisplaats te behouden en verbeteren. De dertig inwoners die we in deze webdocumentaire ontmoeten horen hier thuis en hebben vertrouwen in de toekomst van hun krimpende gemeenschap. Ze runnen een voedselbank, fitness-studio of opleidingscentrum voor laaggeletterden, of leggen het natuurschoon in de omgeving vast voor het nageslacht. Elaine McMillion werkte intensief samen met de gemeenschap om hun verhalen te verzamelen en de inwoners te helpen hun eigen materiaal te filmen. De interactieve omgeving ontwikkeld door Jeff Soyk en Robert Hall plaatst de korte verhalen in een multimediale collage, met een indrukwekkende rijkdom aan materiaal: video-interviews, foto's, datavisualisaties, citaten en ingetogen soundscapes: al scrollend trekken ze voorbij, als de beeldjes op een filmrol. Het resultaat is een authentiek document voor een gemeenschap die al decennia verkeerd of zelfs helemaal niet in beeld komt.