The Interrupters
In september 2009 filmden omstanders hoe de zestienjarige scholier Derrion Albert werd doodgeslagen vlakbij zijn school in Chicago South Side. Precies in die periode was Steve James in Chicago om The Interrupters op te nemen, deels in de wijken waar ook zijn veelgeprezen documentaire Hoop Dreams is gesitueerd. Stadsdelen waar een grotendeels zwarte populatie gebukt gaat onder armoede, criminaliteit en almaar toenemend geweld. Gedurende veertien maanden volgden James en zijn kleine crew drie mensen van de organisatie Ceasefire die de straat op gaan om explosieve situaties te ontmantelen voor er slachtoffers vallen. Deze violence interrupters zijn ervaringsdeskundigen bij uitstek, die de mores van de gangs van binnenuit kennen, de taal van de hood spreken en bovendien over een grote dosis overredingskracht beschikken. Dat James zo dicht op de huid heeft kunnen filmen in situaties die vaak dreigend of anderszins precair zijn, is de uitkomst van een zorgvuldige werkwijze waarin hij de tijd neemt om het vertrouwen van zijn subjecten te winnen. Voor zijn camera ontvouwt zich een samenleving waarin geweld de treurige optelsom is van een aantal complexe factoren, waar zelfs jonge kinderen al op elkaar schieten. In die grimmige omgeving opereren de mensen van Ceasefire met bewonderenswaardige vasthoudendheid en pragmatisme om ontspoorde jongeren uitzicht op een alternatief leven te bieden.