Armadillo
"Je kunt op wat actie rekenen. Ik beloof je, het wordt interessant." Het klinkt de jonge Deense soldaat Mads als muziek in de oren. Het heersende beeld van de oorlogen in Afghanistan en Irak is er één van slaapverwekkende eentonigheid en tergende verveling. Mads hoopt in zijn eerste uitzending daarom op een beetje spanning en avontuur. Oorlog lijkt voor hem op een jongensboek dat werkelijkheid wordt. Mads en zijn collega's zitten in de Afghaanse provincie Helmand, met als missie het bewaken van de vierkante kilometer rondom hun legerbasis Armadillo. De Taliban rukken op en dwingen steeds meer steun af bij de lokale bevolking. Dus groeien de gevaren tijdens de slopende patrouilles over de dorre, stoffige zandvlaktes. We volgen de Deense legereenheid van zeer dichtbij, met kantelende, tollende en zwiepende camera's. Net als bij een videospelletje, lijkt de kijker midden in de actie zitten. Maar dat dit geen spel is, blijkt als er schoten vallen. Een thrill die de soldaten begroeten als welkome adrenalinekick, veel meer dan de schietspelletjes die ze op de computer spelen. De filmcrew was zes maanden embedded in Armadillo en volgde de jonge militairen met gevaar voor eigen leven.