Wally Tax - Outsider
Wladimir ‘Wally‘ Tax (50) had ooit duizenden meisjes achter zich aanlopen, speelde in 1966 de Rolling Stones weg in Den Bosch, werd een paar keer miljonair en verkeerde lange tijd onder invloed van drank en drugs. Nu is de voormalige zanger van de Amsterdamse beatgroep The Outsiders vooral verslaafd aan versgebakken appeltaart. Deze eindexamenfilm van de Amsterdamse Filmacademie volgt Tax tijdens het definitieve afscheidsconcert van The Outsiders dit voorjaar. De band verdient ‘een nette begrafenis‘, vindt Tax. ‘Er moet definitief een punt achter worden gezet.‘ De band was al uit elkaar gevallen na een aantal jaren (inter)nationaal succes gekend te hebben, waarna Tax zich vergeefs op een solocarrière richtte en verslaafd werd. Zijn vriendin Mette heeft hem toentertijd ‘waarschijnlijk van de dood gered‘. De documentaire bevat vele archiefbeelden van The Outsiders, en laat Tax aan het woord over zijn melancholieke karakter en het kille verdriet dat hij met zich meetorst.