Ide do slonca
Portret van de beroemde Poolse beeldhouwer Xawery Dunikowski (1875-1964). Hij is de belangrijkste vertegenwoordiger van de moderne monumentale beeldhouwkunst in Polen. In een van zijn eerste films combineert Andrzej Wajda een realistisch beeldverslag van het atelier van de kunstenaar - het eerste deel van de film - met een poëtische enscenering van een aantal beeldhouwwerken, getiteld 'Zwangere Vrouwen', tegen de achtergrond van een zeelandschap.