The Battle for Laikipia
In de Keniaanse regio Laikipia kunnen toeristen wilde dieren als giraffen en zebra’s van dichtbij bekijken. Maar buiten hun zicht wordt een herder met zijn kudde op intimiderende toon gesommeerd het reservaat te verlaten. Zo begint dit genuanceerde verhaal over klimaatverandering en de koloniale erfenis. Sluimerende conflicten tussen herders en grootgrondbezitters lopen door de aanhoudende droogte steeds verder uit de hand. Verkiezingen gooien olie op het vuur.
Door in te zoomen op twee families schetsen filmmakers Daphne Matziaraki en Peter Murimi een beeld van uiteenlopende manieren van leven en denken. Herder Simeon vertelt hoe de elektrische hekken rond ranches en natuurreservaten de nomadische leefstijl van zijn volk, de Samburu, onder druk zetten. Alles in zijn cultuur draait om het vee. Voor Maria, een nazaat van Britse kolonisten, is het land dat ze bezit de focus van haar bestaan.
Beiden houden van hun geboortegrond, maar ze leven in gescheiden werelden. Waar zij zich zorgen maakt of ze de vergunningen wel kan betalen, vreest Simeon voor het voortbestaan van zijn kudde.