Free the Mind
In het Waisman Center van de Universiteit van Wisconsin werkt professor Richard Davidson met mensen die een psychisch defect hebben opgelopen, onder anderen twee Amerikaanse oorlogsveteranen met posttraumatische stress-stoornis en een jongetje met ADHD en angststoornissen. Free the Mind laat zien hoe Davidson de menselijke geest probeert te temmen. Het is algemeen bekend dat het brein in de loop van een mensenleven verandert, maar vraag is hoe dit proces zich precies voltrekt. Voor sommigen zou een subtiele verandering in de geestesgesteldheid allerlei ongewenste stoornissen kunnen wegnemen. De drie getraumatiseerde proefpersonen worden in deze documentaire gevolgd in hun dagelijks leven en tijdens hun therapeutische sessies, die gebaseerd zijn op beproefde oosterse technieken als yoga en meditatie. De patiënten gaan snel vooruit, zoals blijkt uit psychologische tests die aantonen hoe negatief of positief ze de wereld ervaren. Abstract aandoende beelden, die de conventionele fragmenten afwisselen, laten het functioneren van het menselijk brein te zien. Deze psychedelische, space-achtige sequenties suggereren een onmetelijk universum met veel interactie, waar oneindig veel te ontdekken is. “Dit is het meest complexe orgaan in het universum”, zegt Davidson bij een model van de hersens. “We staan pas aan het begin van deze reis.”